Back to the roots

Miquy
Maureen
Lillian
Giovanni
thacher-van
tumblr_m2ktwyiDti1r8e3ono1_1280
kandee+johnson+wet+plate+collodion
images
download
“Mag ik eens zien? Mag ik eens zien?”. Ik heb de foto nog maar genomen of mijn dochter wil hem al zien op het schermpje van mijn smartphone. Zo normaal voor haar. Ik – oh wat worden we oud! – herinner me nog levendig hoe spannend het was om foto’s af te halen bij de fotograaf, een week nadat we de filmrolletjes hadden binnengebracht.
… En het kan nog trager, ambachtelijker en analoger. Ik zag op Facebook een prachtige foto van een vriend, getrokken door Studio Braxton in Brussel. De foto leek uit een andere tijd te komen. Scherp, gedetailleerd, geposeerd. Hij werd gemaakt met natte plaat fotografie (collodium fotografie). Op zoek naar méér kwam ik Ian Ruhter tegen, een Amerikaanse fotograaf die zich ‘alchemist’ noemt. Hij heeft een busje omgebouwd tot een enorme camera en trekt daarmee door Amerika om mensen en landschappen vast te leggen op de gevoelige plaat. Het spel van de chemische vloeistoffen op de plaat zorgt voor een onverwacht, mystiek tonenspel dat als een waas over de foto hangt.
Vous aimez?

P.S.:
– De eerste vier foto’s hierboven zijn van Studio Braxton, de overige van Ian Ruhter.
– In deze filmpjes zie je Ian aan het werk:


2 thoughts on “Back to the roots

Leave a Reply

